Yoga

Urdhva Dhanurasana

Tom in Urdhva Dhanurasana (boogje)

Bij yoga doe je asanas (lichaamshoudingen). Deze asanas gebruiken (bijna) alle spieren in je lichaam. De oefeningen zijn er op gericht de spanning in je lichaam op te zoeken, je er bewust van te maken. Stijve spieren verminderen de beweeglijkheid van je lichaam en kunnen allerhande klachten veroorzaken. Denk hierbij aan nek-, schouder- en rugklachten, maar ook aan verminderde concentratie en ademhalingsproblemen.

Tijdens de oefeningen maak je bewust gebruik van je adem. Iedere oefening weer zoek je door middel van je ademhaling bewust naar de ontspanning van je lichaam. Yogahoudingen zijn het meest effectief als je het gebruik van je lichaam en je ademhaling combineert. Door de oefeningen leer je je stijve spieren te ontspannen. Ondertussen versterk je andere spieren.

De oorzaak van de stijfheid van je lichaam is vaak stress in een of andere vorm. Dit kan heel bewust zijn of heel onbewust. Zodra je door middel van de oefeningen de stijfheid in je lichaam begint op te lossen wordt je je meer bewust van de achterliggende vaak negatieve emoties. Met het oplossen van de stijfheid kan je ook de achterliggende emoties loslaten.

Door de oefeningen over langere tijd te herhalen gaat het steeds beter. Laagje voor laagje begin je de stijfheid van je lichaam los te laten en daarmee ook de achterliggende stress. Je kan dit vergelijken met het pellen van een ui, onder iedere laag zit een nieuwe laag, maar de ui (de spanning) wordt wel steeds kleiner.  Door dit proces ontstaat ontspanning en een sterker gevoel van geestelijke balans.

De beoefening van yoga is een individueel proces: iedereen ervaart de les en de oefeningen op zijn eigen manier, ongeacht of je al lang of nog maar kort bezig bent.

Critical Alignment

Critical Alignment Yoga, voorheen Bharata Yoga, is een vorm van Hatha Yoga die gebaseerd is op de yoga traditie én moderne inzichten op het gebied van bewegingswetenschap. Deze methode is ontwikkeld door Gert van Leeuwen en wordt gedetailleerd beschreven in zijn boek ‘Critical Alignment‘. Alle lessen bij ‘Yoga met Tom’ volgen deze methode. Belangrijk bij Critical Alignment Yoga is de grote aandacht voor de techniek achter de yogahoudingen.

Bhujangasana (Cobra)

Bhujangasana (Cobra)

Hoe ziet de les eruit?

De yogalessen hebben een min of meer vaste opbouw. De les begint met een paar rustige oefeningen. In die eerste oefeningen wordt het thema van de les onder de aandacht gebracht. Dit gebeurt rustig met veel aandacht voor de adem. Meer naar het midden van de les wordt de intensiteit wat groter, je lichaam is al opgewarmd, je beweegt makkelijker. In dit deel van de les wordt de basis gelegd voor de totaalhoudingen en flow van het einde van de les. De asanas worden steeds verder uitgewerkt. Naar het einde van de les komen vaak oefeningen die het hele lichaam gebruiken, deze houdingen noemen we totaalhoudingen. In de totaalhoudingen komen alle aandachtspunten van de les samen. Doel is dat je een staat van flow ervaart. De les wordt afgesloten met een meditatieve, op de ademhaling gerichte oefening, in yogataal  savasana genoemd.

 

Is het iets voor mij?

Voel je je vaak gespannen? Zijn je spieren niet zo soepel meer als ze ooit waren? En zou je hier graag op een prettige manier iets aan willen doen? Zo ja dan is het zeker de moeite waard om yoga te proberen.

Alle lessen bij Yoga met Tom zijn op beginnersniveau. Dit betekent dat iedereen die redelijk gezond is mee kan doen. Als je lichamelijke klachten hebt dan kan je afhankelijk van de aard van de klacht wel of niet meedoen. Over het algemeen zijn lichtere klachten aan het bewegingsaparaat zoals rugpijn, nek en schouderklachten (rsi) en knieblessures geen reden om niet mee te doen. Yoga kan meehelpen deze klachten te verlichten.  Als je twijfelt overleg dan met je arts, je (fysio)therapeut of met mij.

Yoga materialen

Tijdens de les gebruiken we een aantal yogamaterialen. Door deze materialen kunnen we delen van je lichaam ontspannen waar je anders lastig bij komt en wordt het aantal mogelijke oefeningen vergroot. Als je thuis door wilt oefenen met dezelfde matjes, stripjes of blokken dan kan je ze bij mij bestellen. Meer informatie op de yoga-materialen pagina.

Salabhasana (sprinkhaan) variatie

Salabhasana (sprinkhaan) variatie